Richard Puyt

Richard Puyt

Richard Puyt MSc. MMC is bedrijfskundige en ondernemer. Hij wordt regelmatig gevraagd om te adviseren bij organisatie ontwikkelingsprojecten, zowel bij overheid- als semioverheid instellingen. Daarnaast werkt hij parttime als freelancer voor hogescholen.

View Richard Puyt's profile on LinkedIn

Berichten van Richard Puyt

Twitter, het wordt steeds makkelijker….

Vroeger was alles beter… Even een widget installeren voor WordPress en je kon aan de slag. Maar tegenwoordig moet je overal een emailadres, wachtwoord, token, secret code, CAPTCHA oid invullen, waardoor het risico bestaat dat je het overzicht kwijt raakt. Onlangs heeft Twitter weer een aanpassing gemaakt, waardoor je eerst je eigen weblog moet registreren als applicatie, voordat je automatisch een berichtje kunt posten op Twitter. Even een formulier invullen, dan de CAPTCHA code raden (mislukt de eerste keer altijd) en daarna moeten er 4 codes worden ingevuld in de Twitter widget (allemaal te vinden op verschillende plekken bij de Twitter registratie pagina) en dan moet je maar hopen dat het allemaal werkt. En gelukkig, het werkt. Vanaf nu kunnen we weer automatisch posten op WordPress en doorposten op Twitter. Leve de eenvoud!

Waar is de medewerker 2.0 gebleven?

Het klonk allemaal zo hip en zo gaaf. De medewerker 2.0 doet zijn intrede in het bedrijfsleven. Een nieuwe generatie mensen (generatie Einstein of generatie X), zit in de schoolbanken die de maatschappij radicaal gaan veranderen. Weg met alle verkalkte instituties, weg met de prikklok mentaliteit. Nee, deze mensen zijn 24 uur per dag/7 dagen per week online en verbonden via sociale netwerken met alles en iedereen en altijd onder weg naar de volgende afspraak. Een ware revolutie. Een grote sprong voorwaarts (…) Eerst verschenen er artikeltjes, toen verschenen er boeken, sommige mensen deden onderzoek en werden ook de eerste workshops georganiseerd. Er kwam zelfs een gespecialiseerde klasse, namelijk de ambtenaar 2.0. Maar, waarom is het nu zo stil? En waar zijn al die toppers toch gebleven? Is de medewerker 2.0 echt beperkt houdbaar gebleken of is het allemaal wensdenken geweest?

Schrijf ook eens een gastcolumn

Beste lezers,

Ben je op zoek naar een mooi platform om je kennis en ervaringen te delen over innovatief organiseren? Dit is je kans. Stuur dan hier eens een gastcolumn in. Wat zijn onderwerpen die je bezig houden, welke innovatieve ideeën wil je delen met de grote groep lezers van InnovatiefIOrganiseren.nl? Laat het ons weten.

De redactie

Besluitvorming op basis van best beschikbare informatie?

Wat weten we eigenlijk over management?

Boekenkasten staan vol met ‘theorieën’ en ‘best practices’ en menig consultant komt de oplossing voor het probleem verkopen, maar wat is hiervoor het bewijs? Een nieuwe manier van denken over management heeft enkele jaren geleden zijn intrede gedaan. De school van het evidence-based management. Geïnspireerd op evidence-based medicine wordt er nu geprobeerd een vertaling te maken naar management (evidence-informed practice zou een betere term zijn).

Let wel, dit is geen nieuwe toverformule. De ervaring van de manager (professional is een betere term), de context waarin de beslissing wordt genomen en natuurlijk het type vraag waarover een besluit moet worden genomen zijn allemaal een onderdeel van het uiteindelijk besluit. De waarheid of de beste oplossing bestaat niet. Het helpt wel om te weten of een interventie al eens is onderzocht en onder welke voorwaarden het ook daadwerkelijk effectief is. Maar, er zijn nog een groot aantal obstakels.

Academy of Management 2010: Dare to Care

Volgende week begint de jaarlijkse bijeenkomst van de Academy of Management in Montreal. Dit jaar is het thema Dare to Care. Er worden dit jaar tijdens de Academy 7.231 papers gepubliceerd, 1.801 workshops/lezingen/seminars gehouden en er worden zo’n 8.000 mensen verwacht.

Vanwege de wereldwijde recessie is er gekozen voor het thema ‘Dare to Care’ om managers en management onderzoekers uit te dagen om na te denken over de consequenties van hun handelen ten aanzien van productie en consumptie voor de leefomgeving. Duurzaamheid en een duurzame toekomst hebben hun intrede gedaan.

Dit jaar ga ik zelf ook eens kijken op deze grootste bijeenkomst van onderzoekers en consultants op het gebied van management en organisatie in de wereld.

Op naar de 1.000 leden!

Tijd voor schaamteloze zelfpromotie. Net als de VVD van Mark Rutte is Innovatief Organiseren bezig met een stille opmars. Volgens de laatste tellingen heeft de LinkedIn Innovatief Organiseren Group bijna 1.000 leden. Dit is toch wel een mijlpaal die we niet ongezien voorbij laten gaan. Wordt lid en misschien ben jij wel degene die een taart krijgt van de redactie. Aanmelden kan hier.

Richard Wiseman: 59 seconds (recensie)

Je ziet het pas als je het door hebt, om maar eens de volksfilosoof Johan Cruijff te citeren. Dit gaat ook op de evidence-based decision making. In het nieuwe boekje van Richard Wiseman wordt er afgerekend met populaire misvattingen aan de hand van internationale onderzoeken. Er worden 10 thema’s in dit boek behandeld, zoals geluk, overtuiging, motivatie, creativiteit, stress, etc. Wiseman is de Britse equivalent van onze Bas Haring. Beide heren bekleden de leerstoel public understanding of science. Het boekje is vlot geschreven met de nodige ‘tongue in cheek’. Dit boek zou als voorbeeld kunnen dienen om ook misvattingen binnen het vakgebied management (en organisatiekunde) in kaart te brengen en inzichtelijk te maken voor managers. Actuele misvattingen uit de praktijk op een luchtige manier doorprikken aan de hand van “evidence”.

Interview met Rob Briner over evidence-based management

De aswolken zijn inmiddels weer een beetje opgetrokken, maar vlak voor de vulkaanuitbarsting in IJsland was ik net gearriveerd in Londen. Een onderdeel van mijn programma was een snel bezoek aan Rob Briner. Hij is een van de founding fathers van evidence-based management. Evidence based management is een opkomende denkschool ten aanzien van management decision making. Dat dit bepaald niet eenvoudig is, blijkt wel uit het interiview. Aangezien Meneer Briner een half jaar op sabbatical verlof is, was het mogelijk om een kort interview met hem te doen bij Borough Market in Londen.

De kennisintensieve organisatie (extra materiaal)

Het verwerken van alle flappen, ideeën en suggesties naar aanleiding van de workshop ‘de kennisintensieve organisatie’ was een arbeidsintensieve klus, maar wij zijn wel tevreden over de nieuwe filmpjes die we inmiddels hebben gemaakt. Op YouTube staat nu een filmpje met extra materiaal van de workshop en het eerste een scenario is uitgewerkt. Het gaat om het scenario ‘Kenniswerk in 2020: Overleven van de slimste’. Andere scenario’s zijn nog in ontwikkeling. Misschien dat dit ook deelnemers inspireert om zelf een clipje te maken.

[youtube:http://acc.youtube.com/watch?v=5my9R1YfTDg]

[youtube:http://acc.youtube.com/watch?v=2J5wCIZVxcQ]

De kennisintensieve organisatie in 2020 (Beeld)

Afgelopen woensdag was op meerdere vlakken een experiment. Naast het feit dat we voor het eerst met een kleine afvaardiging van onze achterban samenkwamen, hebben we ook voor het eerst geëxperimenteerd met video. De eerste resultaten zijn bemoedigend (al zeg ik het zelf). Voor de deelnemers aan de workshop is een subgroep aangemaakt op LinkedIn. Daar kan nog verder worden doorgepraat over de workhop en zal binnenkort meer materiaal beschikbaar komen over deze middag.

[youtube: http://acc.youtube.com/watch?v=R_TEDctG-x8]

Meest recente berichten

Recente reacties

Archief

Categorieën

Meta

Tweets about innovatieforganiseren.nl